Açılımı unified modeling language
olan UML günümüzde nesne tabanlı programlama dillerinde ağırlıklı olarak
kullanılan standart bir modellemedir.
Yazılım teknolojisinin günden
güne gelişmesi ile yazılan programların
karmaşıklığı ve zorluğu giderek artmaktadır. Donanım ve yazlımın içli dışlı
olduğu ve büyük ağ sistemlerinin giderek arttığı günümüzde doğaldır ki programcıların yazacağı programlarda
büyüyecektir. Yazacağımız programlar her zaman basit yapılı olmayacaktır ve
programlar büyüdükçe kod organizasyonunuda zorlaşacaktır.Özellikle de bir grup veya
çoklu bir projede yer alıyorsanız durum çok karmaşık hallere gelebilmektedir.Bu
tip olumsuzlukların önüne geçmek için standart bir modelleme ve analiz diline
ihtiyaç duyulmaktadır ve bu standart modelleme yede UML adı verilmektedir.UML
daha çok nesne tabanlı programlama dillerine uygun bir yapıdır.Problemlerimizi parçalayabiliyorsak
veya garplandırabiliyorsak UML bizim için biçilmiş bir kaftan gibidir.Programımızın
analiz ve tasarım aşamasında modelleme güzel yapılır ise ileride doğabilecek
birçok problemin çıkmasına engel olmuş oluruz.
Uml’in temel yapısına ve özelliklerine bakacak olursak şu
şekilde bir örnek üzerinden anlatabiliriz.
Ben örnek olarak c++ programlama dilini kullanmayı tercih
ediyorum. Temelde tüm nesneye yönelik diller de aynı mantıkla çalışmaktadır
zaten.
Yukarıdaki şekilde UML diyagramda
bir class'ın gösterim biçimi yer almaktadır.
UML diyagram genel olarak 3 ana bölünden oluşmaktadır. Bunlar
· Class’ın adı : en üstte belirtilen yerdir ve
class’ın ismi yazılır.
· Class’ın özellikleri : class’ın değişkenleri
bulunmaktadır.
· Ve class metotları : class’ın sahip olduğu
fonksiyonlar bulunur.
Şeklinde tanımlanabilir.
Bu şekilde tanımlama
yapılırken fonksiyonların ve değişkenlerin privete, protected veya public olmalarına
göre başlarına bazı işaretler konuşmaktadır.
- -> private
# ->protected
+ -> private anlamlarına gelmektedir.
Değişken ve fonksiyon tanımlamalarına
gelecek olursak ilk önce degişkenin veya fonksiyonumuzun ismi yazılır sonra da
iki nokta konularak tip yazılmaktadır. Örnek verecek olursak
+getname():string bu fonksiyonun string
tipinde bir değer döndürdüğünü gösterir.
Bu basit class yapısının koda
dönüşmüş hali ise şu şekildedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder