26 Mart 2013 Salı

UML NEDİR ? ( UNİFİED MODELİNG LANGUAGE )


Açılımı unified modeling language olan UML günümüzde nesne tabanlı programlama dillerinde ağırlıklı olarak kullanılan standart bir modellemedir.
Yazılım teknolojisinin günden güne gelişmesi ile  yazılan programların karmaşıklığı ve zorluğu giderek artmaktadır. Donanım ve yazlımın içli dışlı olduğu  ve  büyük ağ sistemlerinin giderek arttığı günümüzde  doğaldır ki programcıların yazacağı programlarda büyüyecektir. Yazacağımız programlar her zaman basit yapılı olmayacaktır ve programlar büyüdükçe kod organizasyonunuda zorlaşacaktır.Özellikle de bir grup veya çoklu bir projede yer alıyorsanız durum çok karmaşık hallere gelebilmektedir.Bu tip olumsuzlukların önüne geçmek için  standart bir modelleme ve analiz diline ihtiyaç duyulmaktadır ve bu standart modelleme yede UML adı verilmektedir.UML daha çok nesne tabanlı programlama dillerine uygun bir yapıdır.Problemlerimizi parçalayabiliyorsak veya garplandırabiliyorsak UML bizim için biçilmiş bir kaftan gibidir.Programımızın analiz ve tasarım aşamasında modelleme güzel yapılır ise ileride doğabilecek birçok problemin çıkmasına engel olmuş oluruz.
Uml’in temel yapısına ve özelliklerine bakacak olursak şu şekilde bir örnek üzerinden anlatabiliriz.
Ben örnek olarak c++ programlama dilini kullanmayı tercih ediyorum. Temelde tüm nesneye yönelik diller de aynı mantıkla çalışmaktadır zaten.



Yukarıdaki şekilde UML diyagramda bir class'ın gösterim biçimi yer almaktadır.
            UML diyagram genel olarak 3 ana bölünden oluşmaktadır. Bunlar
·                               Class’ın adı : en üstte belirtilen yerdir ve class’ın ismi yazılır.
·                               Class’ın özellikleri : class’ın değişkenleri bulunmaktadır.
·                               Ve class metotları : class’ın sahip olduğu fonksiyonlar bulunur.
Şeklinde tanımlanabilir.
           Bu şekilde tanımlama yapılırken fonksiyonların ve değişkenlerin privete, protected veya public olmalarına göre başlarına bazı işaretler konuşmaktadır.
            -           -> private
#     ->protected
+     -> private                        anlamlarına gelmektedir.

Değişken ve fonksiyon tanımlamalarına gelecek olursak ilk önce degişkenin veya fonksiyonumuzun ismi yazılır sonra da iki nokta konularak tip yazılmaktadır. Örnek verecek olursak +getname():string   bu fonksiyonun string tipinde bir değer döndürdüğünü gösterir.

Bu basit class yapısının koda dönüşmüş hali ise şu şekildedir. 








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder